Info
Open Call
UWAGA! Przedłużyliśmy termin przesyłania zgłoszeń do 4 listopada!
Otwieramy otwarty nabór wystąpień na konferencję o prawie autorskim CopyCamp. W tym roku spotkamy się online – ponieważ to 2020! Od 23 do 27 listopada codziennie zapraszamy na godzinną sesję online. Każda sesja to trzy 12-minutowe wystąpienia, po których nastąpi sesja pytań i odpowiedzi, żeby wszyscy mogli podzielić się swoimi doświadczeniami, wynikami badań i perspektywą.
Ważna informacje: Twoje wystąpienie potrwa 12 minut i będzie transmitowane na naszej stronie oraz kanałach społecznościowych.Sesje będą odbywać się w języku polskim lub angielskim. Nie zapewniamy tłumaczenia. Prosimy o zaznaczenie preferowanego języka w formularzu.
PRZEŚLIJ ZGŁOSZENIE DO 4 LISTOPADA
W tym roku szczególnie zapraszamy do wystąpień w ramach dwóch ścieżek tematycznych:
I.PRAWO AUTORSKIE – LEKCJE Z PANDEMII
Pandemia sprawiła, że wszyscy ekspresowo przenieśliśmy się w cyfrową rzeczywistość. Część z nas była do tego doskonale przygotowana. Część została zaskoczona. Dzisiaj wszyscy wiemy, że cyfrowy dostęp do wiedzy i do kultury będzie kształtował przyszłość.
- Jakie lekcje, Twoim zdaniem, płyną z pandemii?
- Co robić, by nie powiększać wykluczenia cyfrowego?
- Czy prawo autorskie odpowiada na potrzeby pandemicznej rzeczywistości, a jeśli nie, to jakie zmiany są najpilniejsze?
- Czy ujawniły się nowe ryzyka, o których wcześniej nie myśleliśmy?
Włącz się w dyskusję i PRZEŚLIJ ZGŁOSZENIE
A może chcesz poruszyć inny temat dotyczący praw użytkowników, przyszłości prawa autorskiego, ekonomii monopoli intelektualnych czy edukacji w sieci? Również zapraszamy do przesłania propozycji!
CopyCamp 2019
CopyCamp 2019 odbył się podczas WolneLektury Fest 4 grudnia 2019 r. w gościnnych progach Marzycieli i Rzemieślników. Podczas spotkania omawialiśmy i dyskutowaliśmy o kwestiach kluczowych dla domeny publicznej. W jaki sposób ją chronić i rozwijać? Jak czerpać z jej zasobów?
Podręcznik: Prawo autorskie dla projektantów
Maryla Bywalec przedstawiła podręcznik Prawo autorskie dla projektantów stworzony z Weroniką Bednarską, Anną Golan, Żanetą Lerche-Górecką i Agatą Korzeńską, autorką grafik (grafiki weszły w skład jej portfolio do przewodu doktorskiego w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach). Motorem napędowym do stworzenia publikacji była diagnoza braku solidnych podstaw wiedzy w temacie prawa autorskiego wśród twórców, postawiona podczas propagowania edukacji w tym zakresie.
Podręcznik składa się z trzech działów. Pierwszy obejmuje zagadnienia teoretyczne (czym według prawa autorskiego jest utwór, jak udzielić licencji etc.). Drugi zawiera najczęściej zadawane przez projektantów pytania i udzielone przez prawników odpowiedzi na nie, podzielone na trzy grupy związane z procesem projektowym – przed podjęciem pracy twórczej, w trakcie tworzenia projektu graficznego i w czasie korzystania/rozpowszechniania gotowych projektów graficznych. Trzecią część podręcznika stanowią wzory umów i przydatnych pism wraz z instrukcją wypełnienia (dostępne także w edytowalnej wersji on-line).
Sztuka i archiwa, czyli o meandrach pracy z cudzymi zdjęciami
Weronika Gęsicka, fotografka i artystka wizualna, opowiedziała słuchaczom o wyzwaniach autora, który pracuje z materiałami archiwalnymi pochodzącymi z różnych źródeł. I tak na przykład w projekcie Ślady połączyła mniej lub bardziej autentyczne fotografie tak, żeby stworzyć album rodzinny, gdzie prawda miesza się z fikcją. Na potrzeby realizacji dzieła przetwarzała różne materiały znalezione w Internecie, głównie kupione w bankach zdjęć amerykańskie fotografie z lat 80., do czego potrzebowała specjalnych licencji. Innym przykładem są jej ilustracje do artykułów „New York Timesa”. Wszystkie montaże ilustracji były wykonane w obrębie jednej fotografii tak, by podkreślić niemożność ustalenia granicy pomiędzy oryginałem a jego modyfikacją. Na potrzeby tego projektu konieczne było wydanie licencji dla „New York Timesa”, a także specjalnej umowy dla autorki zakładającej możliwość upubliczniania i sprzedawania stworzonych utworów.
Przedruki w interesie kultury. O potrzebie wspólnych dóbr dawniej i dzisiaj
Teresa Święćkowska swoje wystąpienie rozpoczęła od wzbudzającego najwięcej emocji aspektu prawa autorskiego – powszechnie zwanego piractwem. Od ponad 200 lat wydawcy przedstawiają te same argumenty w zakresie nielegalnego kopiowania utworów – od rujnowania finansowego autorów, przez okradanie wydawców z uczciwie zapracowanych zysków, po pustoszenie sfery twórczości. Prawo autorskie traktuje utwory jak towar, a w istocie największym zagrożeniem dla kreacji jest silny monopol.
Książki drukowane nie mają już monopolu na dostarczanie czytelnikowi treści, które coraz częściej czytane są w formie cyfrowej. Niestety regulacje dotyczące mediów analogowych zostały przełożone na media cyfrowe, łącznie z dużymi ograniczeniami prawnymi odbiorców, wynikającymi przede wszystkim z wyjątków ustawowych. Ponadto nieliczne nowe rozwiązania, takie jak np. dotyczące dzieł osieroconych, są tak rygorystyczne, że prawie pozostają bez znaczenia.
Prawo autorskie jest blokadą dostępu do nowych treści. Dobrem wspólnym, którego trzeba bronić, jest przede wszystkim zróżnicowany system dystrybucji treści przy zachowaniu prywatności użytkowników. Wprowadzanie kolejnych surowszych restrykcji za naruszanie prawa autorskiego nie rozwiązuje problemu, wręcz przeciwnie: pogłębia niedostosowanie systemu do możliwości technologicznych i potrzeb współczesnych społeczeństw.
Domena publiczna a muzea – zawłaszczanie czy otwarty dostęp
Dominika Gałecka opowiedziała o dzisiejszych wyzwaniach muzealników. Z jednej strony dotyczą one samego procesu digitalizacji i wątpliwości prawnych z nim związanych. Jakie obiekty należą do domeny publicznej? Czy zaliczamy do niej plakaty albo pocztówki, które są powtarzalne? Czy wzornictwo przemysłowe jest objęte domeną? Czy digitalizacja przedmiotów prowadzi do powstania nowych utworów i niezależnych praw autorskich?
Druga grupa problemów dotyczy nastawienia do digitalizacji pracowników muzeów i koordynatorów placówek, które widzą swoją misję w dbaniu o dziedzictwo i ochronie zasobów, są „strażnikami dziedzictwa i dbania o dobro osobiste autorów utworów ze swoich kolekcji”.
Jednak dzięki digitalizacji zbiorów, działania muzeów zmieniają się na lepsze. Dążąc jednak do osiągnięcia cyfrowej dostępności wspólnego dziedzictwa, należy wciąż edukować, badać i wspomagać muzea w zakresie stosowania prawa autorskiego, gdyż potrzeba poszerzania wiedzy w obszarze aspektów prawnych związanych z digitalizacją zbiorów muzealnych jest nadal aktualna.
Rewizja kanonu: znaczenie archiwum etiud Szkoły Filmowej w Łodzi w badaniach nad historią polskiego kina
Katarzyna Malatyńska opowiedziała o udostępnianiu archiwów łódzkich etiud filmowych istniejących od 1949 roku. Znajdują się w nich filmy wybitnych twórców, których dzieła tworzą kanon polskiego kina, a także filmy artystów zupełnie dziś nieznanych, zasługujące jednak na uwagę ze względu na artystyczną rangę ich utworów.
W 2017 roku szkoła uruchomiła platformę on-line: www.etiudy.filmschool.lodz.pl, na której docelowo umieszczone mają być wszystkie produkcje szkolne. Natomiast w serwisie www.filmpolski.pl dostępna jest wyszukiwarka filmów według tematów, słów kluczowych oraz narzędzia do wybierania i zapisywania fragmentów filmów. Przy każdym z publikowanych filmów zostało zamieszczone krótkie streszczenie. Etiudy dostępne on-line pozwalają spojrzeć nieco inaczej niż dotąd na produkcję szkolną. Wiele filmów powstało na zamówienie instytucji państwowych, jak na przykład jeden z aktualnie najpopularniejszych, W pościgu za bandą (reż. Zbigniew Kiersztejn, 1954), został stworzony na zamówienie Urzędu Bezpieczeństwa. I choć jest on na wskroś propagandowy, to niewątpliwie jest to doskonały obraz rzeczywistości powojennej.
Dzień domeny publicznej
Aleksandra Czetwertyńska przypomniała, że co roku 1 stycznia obchodzimy święto otwartej kultury, Dzień Domeny Publicznej. Tego dnia domena publiczna powiększa się o kolejne utwory, których autorzy zmarli 70 lat wcześniej. To ważny dzień zarówno dla artystek i artystów, jak i wszystkich, dla których otwartość w kulturze ma znaczenie. Centrum międzynarodowych wydarzeń z okazji Dnia Domeny Publicznej jest Amsterdam. W Polsce tradycja świętowania została rozpoczęta przed Fundację Nowoczesna Polska, a potem przejęta przez organizacje zrzeszone w Koalicji Otwartej Edukacji. 8 Dzień Domeny Publicznej.
Na początku była rycina
Karina Rojek z Instytutu Kultury Miejskiej opowiadała o potencjale domeny publicznej na przykładzie procesu twórczego zainspirowanego rycinami Mateusza Deischa, przedstawiającymi postaci XVIII-wiecznych ulicznych sprzedawców. Wersje kolorowe rycin, zawierające zapisy nutowe i teksty charakterystycznych zaśpiewów, można znaleźć na stronie www.szukamy.org.
Analizując zapisany język dr Marty Bieszk (Uniwersytet Gdański) doszła do wniosku, że zaśpiewy zostały zapisane w oryginalnym języku XVIII-wiecznego Gdańska, co rozpoczęło dyskusję nad nim. Badany splot kulturowy zainspirował pomysłodawczynie do organizacji kolejnych inicjatyw – muzycznego hackathonu, warsztatów programistyczno-muzycznych, wykładu o Mateuszu Deischu, nagrania filmu z rekonstrukcji historycznej postaci. Hackathon doprowadził do powstania i zremiksowania nowych utworów. Powstały także wizualizacje połączonych w jedną całość rycin.
Filmy, nauka, grafiki, rekonstrukcje historyczne, programowanie, muzyka, edukacja kulturowa – to wszystko uruchomiła jedna rycina udostępniona w domenie publicznej. Inspiracja do powstawania nowych utworów jest największym potencjałem zasobów cyfrowych. Gdyby nie domena publiczna pomysłodawczynie inicjatywy potrzebowałyby ogromnych środków finansowych na prawo do udostępnienia czy wykorzystania dzieła.
Mikołaj Długosz: sztuka z odzysku
Paulina Haratyk zajęła się pracami fotograficznymi Mikołaja Długosza. Omówiła dwa projekty twórcy: Pogoda Ładna, stworzony na bazie zdjęć z rozmaitych archiwów – kurortów, miejsc wypoczynkowych (kolekcja obejmowała 130 pocztówek z lat 70. i 80. przedstawiających wakacyjną, słoneczną Polskę tamtych czasów), oraz Real Photo, stworzony ze zdjęć przedmiotów użytkowych znalezionych w Internecie.
Mikołaj Długosz potrzebował zgód na udostępnianie zdjęć innych autorów, np. sprzedawców z serwisu Allegro. Choć w intencji twórców materiały nie miały być dziełami, Długosz taki aspekt tych zdjęć odnalazł i podniósł fotografie amatorskie do rangi sztuki. Niemalże nieograniczony dostęp do źródeł kultury powoduje, że współczesny widz często nie wie, co jest wartościowe i na co patrzy.
Twórczość Długosza dowartościowuje codzienne przejawy aktywności twórczej, dzięki czemu sposób widzenia odbiorcy się zmienia, jego wyobraźnia zaczyna działać i uruchamia się kreatywne podejście do otwartej kultury. Według Długosza każdy jest twórcą bądź twórczynią, niezależnie od intencji powstawania i zastosowania własnych dzieł.
Obiekty 3D jako przykład Otwartych Danych Badawczych i kwestie ich praw autorskich
Technologia skanu 3D oraz druku 3D daje nowe możliwości zachowywania dziedzictwa kulturowego i narodowego, zauważył Szymon Andrzejewski. Czy techniki tworzenia trójwymiarowych modeli są neutralne wobec praw autorskich?
Technika 3D nie jest uregulowana prawnie. Przykładem jest historia Jerry’ego Fishera, który użył zwykłego aparatu i wykonał za jego pomocą setki zdjęć, które zamierzał połączyć w model 3D. Zgłosiły się do niego jednak władze uczelni, domagając się usunięcia wszystkich materiałów z sieci w związku z naruszeniem praw autorskich do rzeźb. Czy skan 3D jest dziełem z wkładem pracy twórczej, co zapewnia mu ochronę prawnoautorską? Czy prawa twórcy dzieła pierwotnego są również chronione?
Obiekty 3D na licencjach Creative Commons najlepiej umieszczać w otwartych repozytoriach danych do dalszego wykorzystania. Takim repozytorium jest np. Most Danych. Jest to projekt trzech uczelni: Politechniki Gdańskiej, Uniwersytetu Gdańskiego oraz Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, udostępniania danych badawczych w ramach repozytorium Otwartych Danych Badawczych. Dane będą pochodziły z różnych dyscyplin naukowych, takich jak chemia, inżynieria mechaniczna, inżynieria lądowa, oceanografia, medycyna (np. 3D stimulation surgery – program do operacji narządów), psychologia czy prawo.
Modele 3D do wykorzystania w badaniach można znaleźć również na www.sketchfab.com czy www.europeana.eu.
Ile oryginalności w oryginale? Przyznanie ochrony prawno-autorskiej w kontekście wpływu na domenę publiczną
Żyjemy w kulturze remiksu zauważyła Magdalena Wojdak. Wszystko już było. Każdy utwór jest przetworzeniem innego zauważyła. Swoboda przepływu informacji oraz nowe technologie powodują, że każdy z nas może być twórcą. Wszyscy mamy dostęp do tych samych materiałów zamieszczanych w Internecie i wszyscy w swobodny sposób możemy tworzyć nowe dzieła na bazie tych już istniejących.
W związku z tym, że każdy tworzy i prawie każdy twór może być uznany za utwór objęty ochroną prawnoautorską, nawet najdalej idące twierdzenia o rzekomym naruszeniu prawa autorskiego można uznać za wiarygodne. Wielkie firmy prowadzą często bardzo agresywną politykę dochodzenia roszczeń. Automatyczne sposoby egzekwowania praw autorskich, wdrażane przez serwisy internetowe, takie jak np. Content ID YouTube lub system monitorowania praw autorskich Facebooka, pogłębiają problem. Ocena oryginalności i indywidualnego charakteru utworu powinna w większym stopniu uwzględniać potrzebę ochrony domeny publicznej, która jest ważnym źródłem inspiracji dla przyszłych pokoleń twórców.
Istniejące regulacje w zakresie praw autorskich okazują się często zbyt szerokie, przez co nie służą już rozwojowi twórczości i kulturowego zróżnicowania, a jedynie prywatnym interesom. W nowoczesnym, cyfrowym społeczeństwie niepokój powinna budzić tendencja do dostrzegania przejawów twórczości w każdym wytworze człowieka, bez refleksji w zakresie skutków przyznania takiej ochrony. Każdy utwór blokuje i ogranicza bowiem konkurencję (w tym twórczość innych) na bardzo długi czas.
Nie każdy krok naprzód to krok w dobrym kierunku. Jak prawnicy kurczą domenę publiczną
Kuba Gąsiorowski opowiedział o niepożądanych działaniach prawników prowadzących do kurczenia domeny publicznej. Domenę publiczną przypomina wyścigi z flagą w czasach odkryć nowych lądów. Dziś każdy chce chronić swoje pomysły – to one są najwięcej warte. Następuje proces „grodzenia domeny publicznej”, o którym pisze James Boyle nawiązując do grodzenia wspólnych pól w Wielkiej Brytanii w XVIII w., kiedy rodził się wczesny kapitalizm oparty na własności prywatnej.
Domena publiczna jawi się jako nieskolonizowana ziemia w nowym świecie, którą każdy pragnie podbić i jako pierwszy oznaczyć jej obszar „swoją flagą”. Tak jak dla poprzedniej epoki istotne było prawo własności rzeczy fizycznych, tak tu najważniejsze stanie się prawo własności intelektualnej.
W Polsce brak debaty publicznej na temat praw autorskich. Nie mamy też wyspecjalizowanych w tym obszarze sędziów, co jest potrzebne do oceniania konfliktów interesów z nim związanych. Definicja utworu jest tak szeroka, że w zasadzie obejmuje także to, co nie powinno być definiowane jak twórcze dzieło. Wreszcie, wydawanych jest mnóstwo artykułów prawniczych pisanych pod potrzeby prawników lub ich klientów, nie zastanawiając się nad skutkami dla pozostałych użytkowników prawa autorskiego, w tym domeny publicznej.
Rozszerzenie praw własności intelektualnej to ograniczanie kolejnych kreatywnych źródeł powstawania kultury, i choć pojawiają się coraz to nowsze narzędzia procesowe do ich ochrony, to nowych pomysłów, jak chronić domenę publiczną, wciąż brakuje.
Czy biblioteka może wypożyczać książki cyfrowe?
Joanna Hetman-Krajewska rozwiała wątpliwości w tym zakresie. W literalnym brzmieniu w art. 28 ustawy prawnoautorskiej mowa o egzemplarzach. Ale czy w 1994 roku, kiedy uchwalano ustawę, komuś śniły się radykalne zmiany, jakie od tamtej pory zaszły na rynku czytelniczym? Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 2016 r. potwierdza, że e-booki i audiobooki należy zrównać z materialnymi nośnikami i objąć tym wyjątkiem od praw autorskich – o ile biblioteka dokonuje użyczenia kopii cyfrowej w sposób substytuujący wypożyczenie egzemplarza (w oparciu o zasadę jedna kopia, jeden dostęp).
Niestety, polskie biblioteki trzymają się tradycyjnej nomenklatury, zgodnie z którą egzemplarz to fizycznie istniejąca kopia. By unowocześnić działalność bibliotek, uatrakcyjnić ich ofertę i zwiększyć dostępność, niezbędne są zatem zmiany prawne. Jest to widoczne m.in. w obszarze dozwolonego użytku publicznego, w tym tzw. przywileju bibliotecznego. Cel przywileju bibliotecznego polegającego na zapewnieniu społeczeństwu dostępu do wytworów ludzkiej kreatywności (twórczości) nadal ma szczególną doniosłość, jednak tradycyjne postrzeganie jego zakresu niweluje jego efektywność.
Re-use, czyli jak działać mądrze i zgodnie z prawem
Wyzwania prawne i instytucjonalne, z jakimi spotyka się w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym, przedstawiła Ewa Korzeniowska. FINA zajmuje się gromadzeniem, katalogowaniem i restaurowaniem dziedzictwa audiowizualnego, a także produkcją, rejestracją i upowszechnianiem polskiej kultury audiowizualnej. W serwisie Ninateka udostępnia ponad 6 000 materiałów audio i wideo dotyczących kultury.
Duże kolekcje FINY, o niejednorodnym charakterze, często generują wiele problemów i niejasności związanych z możliwościami wykorzystania i ponownego wykorzystania zasobów. Przede wszystkim zbiory objęte są prawami autorskimi, jedynie niewielka część z nich jest w domenie publicznej, a niektóre utwory są udostępniane wyłącznie w ramach licencji. Jednak nawet przy elastycznej polityce udostępniania zbiorów wiele instytucji nie udostępnia Filmotece swoich materiałów.
FINA skupia się w głównej mierze na wykorzystaniu swoich zbiorów na potrzeby edukacji – projekty tworzone są tak, by odpowiadały podstawom programowym i integrowały zbiory z oczekiwaniami użytkowników i potrzebą edukacyjną.
CopyCamp 2018: program wystąpień
Dzień 1 (5 października 2018 r.)
11:00-13:00 równoległe warsztaty
- Ochrona wzornictwa, co można chronić, co warto chronić i w jaki sposób (Elżbieta Dobosz, Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej)
- Projekt: Upiór – wprowadzenie i warsztaty dla twórców gier (Łukasz Kozak i Krzysztof Siewicz)
- Utrwalanie świadomości prawa autorskiego przez wykorzystanie gier w edukacji – warsztat w jęz. angielskim (Jane Secker i Chris Morrison)
13:00-13:30 rejestracja uczestników
13:30-15:00 otwarcie konferencji – panel dyskusyjny
Robert Ashcroft (PRS for Music)
Marek Kościkiewicz (artysta i producent)
Anders Lassen (GESAC)
Jarosław Lipszyc (Fundacja Nowoczesna Polska)
Rafał Masny (Abstra)
Marcin Olender (Google)
Jane Secker (City, University of London)
Moderator: Krzysztof Siewicz (Fundacja Nowoczesna Polska)
15:00-15:30 przerwa kawowa
15:30-17:15 I sesja prezentacji
Will Slauter
Wiadomości i prawo kopiowania: historyczna perspektywa obecnych debat
Astor Nummelin Carlberg
Wstępna sekcja dyrektywy UE o prawie autorskim: jak to się stało?
Anna Desponds
#NoweNarracje #StareZasady – uwagi o pracy artystów w przestrzeni cyfrowej
Bernd Justin Jütte
Reforma prawa autorskiego oparta nie tylko o empiryczne dowody
Aleksandra Przegalińska
Przejrzystość interakcji ludzi z botami
Ula Furgał
Nowe prawo dla wydawców prasy: w poszukiwaniu narracji
Joanna Radziszewska
Dozwolony użytek edukacyjny w świetle reformy prawa autorskiego w UE – rzeczywistość i oczekiwania
17:15-17:45 przerwa kawowa
17:45-19:15 II sesja prezentacji
Jane Secker, Chris Morrison
Utrwalanie świadomości prawa autorskiego w praktykach instytucjonalnych: teoria, praktyka i zabawa
Zofia Dziurawiec
Projekt podręcznika do prawa autorskiego dla studentów uczelni artystycznych
Jacek Staniszewski
Widzieć więcej. Wychowawcza rola zasobów archiwalnych w edukacji
Paulina Szczucińska
Wolne podręczniki. Bez haczyków
Włodzimierz Gogołek
Rafinacja Big Data. Nowe źródło informacji
Plamena Popova
Dzielenie się metadanymi: licencje i polityki
19:15 zamknięcie I dnia konferencji
Dzień 2 (6 października 2018 r.)
11:00-13:00 równoległe warsztaty
- Regulacje prawne dotyczące wykorzystania materiałów zdigitalizowanych (Ksenia Kakareko, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny)
- Autor: projektant / prawo autorskie dla projektantów (Krzysztof Siewicz)
- Spory o pieniądze w branżach IP-driven (Agnieszka Sztoldman, Aleksandra Burda, SMM Legal)
13:00-13:30 rejestracja uczestników
13:30-15:00 I sesja prezentacji
Natalia Dulkowska
Sprzeciw wobec naruszeń praw własności przemysłowej – nowa świadomość społeczno-prawna czy skutek narastających strat ekonomicznych?
Brigitte Vézina
Ograniczanie zawłaszczania kultury w przemyśle mody. Czy prawo autorskie jest rozwiązaniem?
Viola Kuś, Monika Boruta-Żywiczyńska
Twarz zależności
Weronika Bednarska, Maryla Bywalec
Funarty – czy mają swoje prawa w Internecie? I o co w ogóle chodzi ich rysownikom?
Kamil Bechta
Zapach prawa. Granice ochrony prawnoautorskiej na tle orzecznictwa europejskiego
Zuzanna Janin
Szaleństwo Majki Skowron vs Majka z Filmu czyli z telewizji do galerii. Serial telewizyjny jako wideo-instalacja found-footage w galerii sztuki wspólczesnej.
15:00-15:30 przerwa kawowa
15:30-17:15 II sesja prezentacji
Eleonora Rosati
Sądowe zabezpieczenia IP wobec pośredników w UE: 5 zasad i trochę wątpliwości
Zsófia Lehóczki
Przeciwdziałanie „luce wartości” przez prawo krajowe? To czasem działa!
Stephen Wyber
Rozszerzony zbiorowy zarząd: ważny nie tylko dla bibliotek
Beata Sobkow
Regulacja treści w internecie: rozsupływanie splątanej sieci praw o odpowiedzialności pośredników
Ewa Radomska
Polskie dyskursy na temat prawa autorskiego – „solidarność w sieci” czy „populizm prawnoautorski”?
Natalia Mileszyk
Reforma prawa autorskiego – czego brakuje?
Burak Özgen
Łańcuch wartości: problem sprawiedliwości w Internecie i dlaczego powinniśmy to naprawić
17:15-17:45 przerwa kawowa
17:45-18:45 III sesja prezentacji
Wojciech Hardy
„Brak potwierdzenia związku” to nie „potwierdzenie braku związku” – parę słów o błędnej interpretacji „ukrytego” raportu EU w mediach.
Monika Osmańska
Model eksploatacji utworów osieroconych w polskim prawie autorskim. Refleksje powdrożeniowe
Konrad Gliściński
Dozwolony użytek – ograniczenie praw autorskich lub ochrona interesów użytkowników
Luca Guidobaldi
Wdrożenie „dyrektywy Barniera” we Włoszech: koniec ery monopolu, początki nowego rynku oraz wyzwania zarządzania i kontroli praw muzycznych w czasach cyfrowych
Dorota Kutyła
Pieniądz i twórca
18:45-19:00 przerwa kawowa
19:00-19:45 IV sesja prezentacji
Aleksandra Drożdż
Realistyczne oczekiwania. Czy blockchain może przeobrazić branżę kreatywną?
Tomasz Palak
Szanse i zagrożenia wykorzystania blockchain w prawie autorskim
Sebastian Zdrojewski
Blockchain i prawo autorskie: czy technologia to rozwiązanie?
Magdalena Krawczyk, Kuba Gąsiorowski
Ochrona metod biznesowych – wykluczyć czy dopuścić na stulecie polskiego prawa?
19:45 zamknięcie konferencji
CopyCamp 2018: prelegenci
Robert Ashcroft – Chief Executive of PRS for Music, the UK’s leading music copyright collecting society, since 2010. In 2014 he initiated the debate over the so-called “Transfer of Value”, with an economics paper co-authored with Prof. George Barker of University College London, entitled “Is copyright law fit for purpose in the Internet era?”, which highlighted the role of copyright as an engine of economic growth rather than an obstacle to it. This thinking shaped the European Commission’s approach to the Copyright Directive, now nearing completion of its journey through the European Council and Parliament.
Kamil Bechta – aplikant adwokacki przy ORA w Warszawie. Prawo własności intelektualnej wchodzi w zakres jego zainteresowań od czasu studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim. Podczas studiów Kamil Bechta aktywnie uczestniczył w kole Prawa Własności Intelektualnej. Praca magisterska poświęcona była zagadnieniom związanym z wykorzystaniem licencji Creative Commons na mocy polskiego prawa. Kamil Bechta jest również współautorem naukowego artykułu poświęconego wykorzystaniu licencji Creative Commons
Weronika Bednarska – doktorantka w Instytucie Prawa Własności Intelektualnej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Z myślą o współczesnej usłudze prawnej wspólnie z Marylą Bywalec rozwijają SO IN LAW, dzieląc się swoją wiedzą z zakresu m.in. prawa własności intelektualnej czy danych osobowych, publikując i pomagając kreatywnym rozwiązać napotkane problemy prawne.
Monika Boruta-Żywiczyńska – doktorantka studiów z zakresu Kognitywistyki, magister filologii angielskiej (UMK), ze specjalizacją językoznawstwo. Zainteresowania: językoznawstwo kognitywne, komunikacja, analiza gestów oraz innych aspektów niewerbalnych towarzyszących komunikacji, języki migowe, akwizycja i nauczanie języka.
Aleksandra Burda – aplikantka adwokacka (ORA w Warszawie), associate w kancelarii SMM Legal. Doktorantka w Katedrze Prawa Własności Intelektualnej i Dóbr Niematerialnych UW. Zajmuje się ochroną własności przemysłowej w postępowaniach cywilnych, karnych oraz postępowaniach spornych przez UPRP. Reprezentowała Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA na 25. Sesji Międzyrządowego Komitetu Własności Intelektualnej i Zasobów Genetycznych, Tradycyjnej Wiedzy i Folkloru w WIPO.
Maryla Bywalec – aplikantka adwokacka Izby Adwokackiej w Katowicach. Z myślą o współczesnej usłudze prawnej wspólnie z Weroniką Bednarską rozwijają SO IN LAW, dzieląc się swoją wiedzą z zakresu m.in. prawa własności intelektualnej czy danych osobowych, publikując i pomagając kreatywnym rozwiązać napotkane problemy prawne.
Astor Nummelin Carlberg – starszy doradca ds. Polityki OFE (rozwój polityki i rzecznictwo). Był akredytowanym asystentem parlamentarnym w Parlamencie Europejskim. Ma szerokie doświadczenie w zakresie procesów kształtowania polityki europejskiej, komunikacji i budowania sieci oraz żywego zainteresowania cyfrowymi wyzwaniami i potencjałem Europy. Na obu stanowiskach zaangażowany w dyrektywę dotyczącą praw autorskich. Astor ma dyplom z nauk politycznych i literatury niemieckiej w Middlebury College w Vermont w USA. Studiował także na Wolnym Uniwersytecie w Berlinie.
Anna Desponds – menedżerka kultury, kuratorka filmowa. Członkini Zarządu Fundacji Pełne Zanurzenie, współorganizatorka sieci StoryCode Warsaw skupiającej twórców immersyjnych form narracyjnych, takich jak cinematic VR czy webdoki. Współprowadzi podkast „Odbiornik” magazynu dwutygodnik.com poświęcony hybrydowej kulturze cyfrowej. W przeszłości związana z festiwalem dokumentalnym i firmą dystrybucyjną Against Gravity. Pracuje w Warszawie i Berlinie. (fot. Piotr Skrzycki)
Elżbieta Dobosz – ekspert w Urzędzie Patentowym RP, Naczelnik Wydziału Wzorów Przemysłowych. Z ramienia UPRP współpracuje z Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej w sprawach dotyczących ochrony wzorów. Wieloletni członek jury konkursu Dobry Wzór organizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego.
Aleksandra Drożdż – prawnik specjalizujący się w prawie własności intelektualnej oraz ochronie danych osobowych. Członek programu „30 under 30” Amerykańskiej Izby Handlowej. Absolwentka kursów z zakresu IP w Centrum Praw Własności Intelektualnej im. Hugo Grocjusza, University of Pennsylvania Law School oraz Harvard University. Założycielka koła naukowego Law&Art na UW. Laureatka nagrody Urzędu Patentowego i Konfederacji Lewiatan za najlepszą pracę naukową w dziedzinie własności intelektualnej w 2016 r.
Natalia Dulkowska – doktorantka w Katedrze Prawa Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego, zajmująca się ochroną znanych i renomowanych znaków towarowych. Ukończyła Centrum Prawa Amerykańskiego na Uniwersytecie Warszawskim. Jest członkiem International Trademark Association, a w 2017 roku została wybrana do grona pięciu laureatów stypendium INTA. Natalia jest prawnikiem, praktykującym prawo własności intelektualnej, nowych technologii i ochrony danych osobowych w kancelarii Magnusson.
Zofia Dziurawiec – ukończyła z wyróżnieniem Wydział Grafiki ASP w Krakowie (dyplom w Pracowni Form Reklamowych). Jest dwukrotną stypendystką Rektora dla najlepszych studentów ASP w Krakowie. Od roku związana z Pracownią Liternictwa i Typografii na ASP w Krakowie. Wraz z grupą w składzie Paulina Łabuz, Maria Smaga i Zuzanna Opozda zdobyła nagrodę w międzynarodowym konkursu A Design Award w kategorii identyfikacja wizualna. Zajmuje się głównie projektowaniem graficznym. Mieszka i pracuje w Krakowie.
Ula Furgał – doktorantka w European University Institute we Florencji. Jej badania doktoranckie koncentrują się na roli praw autorskich w regulacji publikacji w Internecie. Przed przyjściem do EUI otrzymała LLM z Trinity College Dublin oraz dyplom magistra prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Ula pracowała wcześniej jako prawnik ds. praw własności intelektualnej i ochrony danych oraz doradca ds. praw konsumenckich. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na prawie autorskim, informacyjnym i internetowym.
Kuba Gąsiorowski – dr nauk prawnych, adwokat specjalizujący się w sprawach międzynarodowego prawa handlowego, własności intelektualnej i zwalczania nieuczciwej konkurencji; reprezentował branże od chemicznej, przez budowlaną, zabawkową, spożywczą aż po producentów artykułów kosmetycznych; w sporach o pomysły, znaki towarowe, opakowania i produkty występował po obu stronach barykady;alumn stypendium Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta, które odbywał w Waszyngtonie; co-managing partner w kancelarii WEBER.
Konrad Gliściński – analityk w Fundacji Kaleckiego, wykładowca w Centrum Praw Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza, prawnik Jagiellońskiego Centrum Innowacji sp. z o.o. Ukończył studia doktoranckie na wydziale Prawa i Administracji UJ oraz studia podyplomowe z zakresu prawa spółek w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Posiada tytuł LL.M Uniwersytetu w Turynie w zakresie prawa własności intelektualnej. Autor książki „Wszystkie prawa zastrzeżone. Historia sporów o autorskie prawa majątkowe. 1469–1928.”
Włodzimierz Gogołek – Prof. dr hab. inż., specjalista w dziedzinie technologii informacyjnej w mediach i edukacji. Zajmował się problematyką nauczania wspomaganego komputerowo, prowadził własną, pierwszą w Polsce, firmę brokera informacji online. Jako redaktor naczelny i prezes PAP zaprojektował i wdrożył system gromadzenia i dystrybucji multimedialnych zasobów informacyjnych. Jako członek zarządu wdrażał duże systemy teleinformatyczne w TP SA. Nauczyciel i badacz. Od 2011 roku, głównie w obszarze zbierania i rafinacji Big Data.
Luca Guidobaldi – wykwalifikowany prawnik we Włoszech. Ma solidne doświadczenie w zakresie praw autorskich i znaków towarowych w sektorze mody, mediów, muzyki, rozrywki i sztuki; w swojej codziennej pracy w Nctm Studio Legale, Luca jest nieustannie zaangażowany w udzielanie pomocy i porad, zarówno w sądzie, jak i poza nim, dużej i różnorodnej, międzynarodowej rzeszy klientów – począwszy od najmłodszych startupów i artystów solowych po największe włoskie marki, gigantów rozrywkowych, a także popularne zespoły i ludzi showbiznesu.
Wojciech Hardy – doktorant ekonomii na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2012 zajmuje się badaniami nad tematyką tzw. ‘piractwa’ internetowego – obecnie w ramach doktoratu i jako kierownik własnego projektu w Instytucie Badań Strukturalnych – IBS. Ponadto interesuje się m.in. kulturą cyfrową, kulturą po prostu, mitologiami z różnych stron świata i problematyką równości płci. Ponadto, a właściwie przede wszystkim, realizuje się jako tata.
Zuzanna Janin – rzeźbiarka, autorka instalacji, wideo instalacji, fotografii i działań performatywnych. Studiowała na ASP w Warszawie oraz w Ecole Cantonale d’Art du Valais, Sierre w Szwajcarii. Doktorat na Uniwersytet Artystycznym w Poznaniu. Jej prace pokazywane były m.in. w Biennale w Istambule, Biennale w Sydney, Sonsbeek’93, Biennale w Liverpool, a także w 54 Biennale Sztuki w Wenecji, Centre Pompidou Metz, Mam Rio de Janeiro, Whitechapel London, Hoffmann Sammlung Berlin. W latach 2009-2012 zrealizowała projekt found-footage’owej wideo-instalacji pt. „Majka z Filmu” na podstawie kultowego serialu TVP dla młodzieży z lat 70 „Szaleństwo Majki Skowron”..
Bernd Justin Jütte – adiunkt na Uniwersytecie w Nottingham. Jego badania koncentrują się na cyfrowym prawie autorskim w UE, reformie praw autorskich i jego ewoluujących zastosowaniach. Jego ostatnie publikacje skupiają się na roli praw podstawowych w prawie autorskim i pobieraniu muzyki, remiksowaniu i mashingu.
Marek Kościkiewicz – muzyk, wokalista, kompozytor, autor tekstów, producent muzyczny. Założyciel i lider zespołu De Mono. Autor większości piosenek grupy, w tym największych hitów m.in.: „Kochać inaczej”, „Statki na niebie”, „Znów jesteś ze mną”, „Kamień i aksamit”. Kompozytor przebojów wielu uznanych wykonawców oraz autor muzyki filmowej i reklamowej. Założyciel firmy fonograficznej ZIC-ZAC i pisma muzycznego Machina.
Łukasz Kozak – ekspert od technologii i mediów, mediewista, autor promocyjnego sukcesu Polony w latach 2013-2015. Twórca najpopularniejszych w sieci przeglądów zbiorów zdigitalizowanych (m.in. Discarding Images i Stare obrazki ze zwierzętami). Współpracuje instytucjami kultury z całego świata w zakresie wykorzystywania, udostępniania i promocji zasobów cyfrowych.
Magdalena Krawczyk – adwokat, doktorant w Katedrze Prawa Własności Intelektualnej Wydziału Prawa i Administracji UJ w Krakowie, zawodowo wspiera przedsiębiorców doradzając w sprawach z zakresu prawa handlowego i konkurencji, w codziennej pracy czerpie ze swoich naukowych zainteresowań z zakresu prawnego uregulowania transferu technologii oraz ochrony tajemnic handlowych; posiada bogate doświadczenie w kompleksowym doradztwie z zakresu compliance; senior associate w Kancelarii Kubas Kos Gałkowski Adwokaci.
Viola Kuś – twórczyni nadproduktywnej myśli realizowanej i badanej w sztukach wizualnych. Eksploruje własny umysł, wchodząc w różne role – archiwistki, etnografki, historyczki, futurolożki czy badaczki ludzkiego mózgu. Obecnie zajmuje się m.in. obserwacją i analizą kondycji neuro-psycho-fizycznej człowieka w oparciu o działania performatywne. Od 2015 roku Prezes Fundacji Artystyczno-Badawczej om – organizmy i maszyny w kulturze (FUNom). Współpracuje z Laboratorium Neurokognitywnym ICNT przy UMK w Toruniu. http://violkakus.pl/
Dorota Kutyła – urodzona w Warszawie i wierna własnemu miastu. Absolwentka polonistyki i filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Autorka tekstów m. in. o pamięci, mieście, mniejszościach, rewolucji i wolności. Obecnie, m. in. w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki, pisze o Warszawie jako mieście nowej cywilizacji. Marzy o wielu rzeczach, a treścią swojego życia czyni myślenie i pisanie.
Anders Lassen – CEO of the Danish collecting agency Koda and President of GESAC, the European grouping of collective management societies. A journalist by education, Anders Lassen started in the television business as a reporter, producer and news anchor. During the late nineties, he worked as CEO of digital startups and digital ventures in the media industry. Since 2010, he has been heading Koda and has cemented its reputation as one of the most efficient CMO’s in the world as well as being a strong advocate of international cooperation between societies.
Zsófia Lehóczki – prawniczka, asystentka, specjalistka od praw autorskich w dziedzinie muzyki. Szkoli i doradza profesjonalistom z branży muzycznej, którzy potrzebują specjalistycznej wiedzy z zakresu systemu praw autorskich. Jest także członkiem zespołu Departamentu Prawa Biznesowego na Politechnice w Budapeszcie, stale pracując nad projektami prawnymi i biznesowymi poświęconymi prawom autorskim i nowym technologiom. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat ochrony utworów muzycznych w erze cyfrowej.
Rafał Masny – współtwórca Abstrachuje.TV najpopularniejszego polskiego kanału na youtube. Współzałożyciel firmy Abstra. Od 6 lat aktywny uczestnik i obserwator polskiego rynku internetowego wideo i influencer marketingu.
Natalia Mileszyk – prawniczka i specjalistka ds. polityk publicznych w zespole Centrum Cyfrowego, zajmująca się parawami cyfrowymi, reformą prawa autorskiego i politykami otwartościowymi. Członkini Stowarzyszenia Communia na rzecz domeny publicznej, gdzie koordynuje zespół rzeczniczy oraz ekspertka prawnego Creative Commons Polska. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Central European University w Budapeszcie (L.LM.). Tweetuje jako @nmileszyk
Chris Morrison – menedżer prawa autorskiego, licencjonowania oprogramowań i polityki IS na University of Kent. Członek komisji ds. negocjacji i doradztwa w zakresie praw autorskich w Wielkiej Brytanii, w której imieniu uczestniczy również w Grupie Roboczej ds. Licencjonowania Edukacji (ELWG). Współautor drugiej edycji Copyright i E-Learning: poradnik dla praktyków (2016), pomysłodawca gry Copyright the Card Game. Wcześniej pracował w Bibliotece Brytyjskiej i organizacji zbiorowego zarządzania PRS. @UKCopyrightLit (tw) oraz https://copyrightliteracy.org (wspólnie z Jane Secker).
Monika Osmańska – Absolwentka studiów magisterskich z historii, socjologii na Uniwersytecie Warszawskim (w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych) oraz prawa na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, studiów doktoranckich organizowanych przez SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny w Warszawie, doktor nauk prawnych, urzędnik służby cywilnej. Przedmiotem jej zainteresowania naukowego pozostają finanse publiczne oraz prawo własności intelektualnej.
Burak Özgen – General Counsel at GESAC that represents more than 1m creators in EU/EEA in the process of European law and policy making. Before joining GESAC, Burak advised international companies and industry organisations from creative sector, worked at the European Commission and took part in international projects such as “Fair Music Business Model” and “Music Rights in Southern Africa” as legal advisor and project coordinator. He is a PhD researcher at Ghent University and was a visiting fellow at Columbia Law School in winter 2010 where he gave a seminar course on „Current issues in music licensing”.
Tomasz Palak – radca prawny w Profit Plus, głównym obszarem jego prawnych zainteresowań jest obecność przedsiębiorców w internecie – prawo autorskie i social media, ochrona danych osobowych, regulaminy i tak dalej. Ze wskazanego zakresu publikuje artykuły oraz prowadzi szkolenia. W wolnym czasie gitarzysta, prowadzi również bloga tomaszpalak.pl. Tomasz Palak został wybrany najlepszym prelegentem czwartej edycji konferencji „I love marketing”.
Plamena Popova – ma stopień doktora w zakresie prawa własności intelektualnej (Copyrights & Architecture), aktualnie pracuje nad zagadnieniami prawnymi IP/IT i prawami cyfrowymi. Jest także europejskim rzecznikiem patentowym oraz członkiem Komisji Internetowej INTA i Internet Society.
Aleksandra Przegalińska – doktoryzowała się w dziedzinie filozofii sztucznej inteligencji w Zakładzie Filozofii Kultury Instytutu Filozofii UW, obecnie jest adiunktem w Center for Research on Organizations and Workplaces w Akademii Leona Kozminskiego. Aktualnie prowadzi badania w MIT. Interesuje się rozwojem nowych technologii, zwłaszcza zaś technologii zielonej i zrównoważonej, humanoidalnej sztucznej inteligencji, robotów społecznych i technologii ubieralnych. Foto: Albert Zawada GW
Ewa Radomska – doktorantka prawa i socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kierownik grantu „Społeczny konflikt o prawa własności intelektualnej na przykładzie polskich dyskursów na temat prawa autorskiego” finansowanego przez NCN. Interesują ją społeczne i kulturowe aspekty prawa autorskiego, w tym sposób, w jaki ludzie komunikują się ze sobą na temat norm regulujących dzielenie się twórczością. Bada również wpływ spuścizny komunistycznej na sposób rozumienia własności intelektualnej przez Polaków.
Joanna Radziszewska – absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Radca prawny od 2005 roku. W latach 2007 – 2008 ukończyła studia podyplomowe na kierunkach: Prawo zamówień publicznych w Polsce i UE oraz Fundusze Unii Europejskiej. Wpisana na listę mediatorów przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Gdańsku. Od 2016 r. uczestnik Studiów Doktoranckich z zakresu Prawa na Uniwersytecie Gdańskim.
Eleonora Rosati – włoska adwokat, specjalizująca się w IP i Internecie, profesor nadzwyczajny z zakresu prawa własności intelektualnej na University of Southampton, gościnny wykładowca prawa autorskiego w EDHEC Business School (kampus Lille) i Queen Mary University of London, redaktor czasopisma Journal of Intellectual Property Law & Practice (Oxford University Press). Konsultantka ds. polityki we własnym e-LAWnora, a także door tenant 8 New Square w Londynie. Autorka wielu tekstów w IP, w tym w The IPKat i The 1709 Blog (ponad 600 postów). www.elawnora.com.
Jane Secker – starsza wykładowczyni Educational Development w City, University of London. Współautorka Copyright i E-Learning: poradnik dla praktyków (2016). Przewodnicząca CILIP Information Literacy Group i członkini komitetu ds. negocjacji i doradztwa w zakresie praw autorskich w Wielkiej Brytanii. Należy do zespołu doradców ds. praw autorskich w Brytyjskim Biurze ds. Własności Intelektualnej. Przez ponad 15 lat była doradczynią ds. praw autorskich i umiejętności cyfrowych w London School of Economics and Political Science @UKCopyrightLit (tw) oraz https://copyrightliteracy.org (wspólnie z Chrisem Morrisonem).
Will Slauter – doktor historii w Princeton University, profesor nadzwyczajny na Université Paris Diderot i członek Institut universitaire de France. Jest autorem „Who Owns the News? A History of Copyright” (Stanford University Press, 2019) oraz kilku artykułów na temat historii publikacji wiadomości.
Beata Sobkow – adwokat prawa angielskiego zajmująca się ochroną danych i kwestiami prawnymi związanymi z blockchain; VR, AR i MR, Internetem przedmiotów oraz AI. Beata niedawno uzyskała tytuł LLM w zakresie prawa komputerowego na Queen Mary University of London i zaczyna w tym roku studia doktoranckie na tej samej uczelni. Jej badania koncentrują się na skrzyżowaniu prawa własności intelektualnej i ochrony danych w obszarach takich jak odpowiedzialność pośredników internetowych i technologie blockchain.
Jacek Staniszewski – nauczyciel historii i informatyki w warszawskiej Akademii Dobrzej Edukacji. Od 2015 dyrektor tej innowacyjnej szkoły podstawowej. Pracował w Pracowni Historycznej Instytutu Badań Edukacyjnych, gdzie współprowadził wiele badań na temat nauczania historii. Prowadził wiele szkoleń i warsztatów dla nauczycieli w Polsce i za granicą. Bloger (doklasy.pl) i podcaster (edugadki.pl). Ambasador Międzynarodowego Stowarzyszenia Edukatorów Historii Euroclio.
Paulina Szczucińska – absolwentka Wydziału Fizyki na Uniwersytecie Warszawskim, zajmuje się tworzeniem połączeń między światem naukowym i życiem codziennym. Przez wiele lat związana z: Scientific American, National Geographic, a obecnie OpenStax, fundacją non profit i największym w USA wydawcą darmowych podręczników akademickich. Kieruje projektem OpenStax Polska, który ma na celu dostarczenie polskim studentom darmowych i rzetelnych podręczników oraz budowanie udogodnień, które ułatwiają proces uczenia się.
Agnieszka Sztoldman – doktor nauk prawnych, ekspert w prawie własności przemysłowej i nieuczciwej konkurencji. Kieruje praktyką Własności Intelektualnej i Konkurencji w jednej z największych kancelarii prawnych w Polsce. Specjalizuje się w sporach sądowych oraz doradztwie, zwłaszcza w sektorach farmaceutycznym, chemicznym i technologicznym. Pracownik naukowo-dydaktyczny w Zakładzie Prawa Cywilnego i Prawa Prywatnego Międzynarodowego Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Autorka pierwszej w Europie monografii o wyjątku Bolara.
Brigitte Vézina – międzynarodowa konsultantka IP, członkini Quebec Bar. Pracuje w zespole Centre for International Governance Innovation, analizując międzynarodowe negocjacje dotyczące ochrony tradycyjnych form wyrazu kulturowego w zakresie własności intelektualnej i bada zagadnienia własności intelektualnej związane z kulturowymi przywłaszczeniami w branży mody. Prawniczka w dziale tradycyjnej wiedzy w WIPO (2006-2016), również wcześniej w sekcji Cultural Enterprise and Copyright Section w UNESCO oraz w Robic (Montrealska kancelaria prawnicza).
Stephen Wyber – Dyrektor Polityki i Rzecznictwa w International Federation of Library Associations and Institutions, gdzie nadzoruje prace nad ulepszaniem polityk i środowiska prawnego dla bibliotek. IFLA mocno angażuje się w trwającą w UE reformę prawa autorskiego, jak również w promowanie ulepszania prawa autorskiego dla bibliotek, archiwów i muzeów na forum WIPO, a także wspiera swoich członków w ich własnych inicjatywach w zakresie reformy prawa krajowego.
Sebastian Zdrojewski – doradca ds. systemów, sieci i bezpieczeństwa danych od ponad 20 lat. W 2017 r. współzałożyciel firmy wykorzystującej m.in. technologię blockchain do ochrony praw autorskich i własności intelektualnej oraz egzekwowania praw. Członek włoskiej grupy roboczej „Blockchain Life Science Open Lab”, której celem jest analiza użyteczności i zastosowania technologii w e-zdrowiu i przemyśle farmaceutycznym.
CopyCamp 2018
VII edycja międzynarodowej konferencji CopyCamp odbyła się 5 i 6 października 2018. Hasłem tej edycji było „Projektowanie twórczego środowiska przyszłości” a zatem tym większy nacisk położyliśmy na zapewnienie miejsca dla neutralnej i zrównoważonej debaty. Wysłuchaliśmy ponad 30 prelegentów, uczestniczyliśmy w 6 warsztatach oraz niezliczonych nieformalnych spotkaniach, poświęconych praktycznym kwestiom, w trakcie których poszukiwaliśmy merytorycznych rozwiązań.
Dwudniowy program obejmował panel dyskusyjny, na którym zobaczyliśmy różne punkty widzenia w obliczu wyzwania jakim jest równoważenie potrzeb wszystkich indywidualnych artystów i użytkowników w Sieci. Panelistami byli: Robert Ashcroft (PRS for Music), Marek Kościkiewicz (artysta i producent), Anders Lassen (GESAC), Jarosław Lipszyc (Fundacja Nowoczesna Polska), Rafał Masny (Abstra), Marcin Olender (Google) oraz Jane Secker (City, University of London).
Jane Secker wraz z Chrisem Morrisonem poprowadzili również warsztat o edukacji prawno-autorskiej, dając nam niezapomnianą możliwość zagrania w ich grę karcianą
Wsród naszych prelegentów byli także: Zuzanna Janin, która zaprezentowała swoją instalację found footage pt. „Majka z Filmu”, Zofia Dziurawiec, która przedstawiła proces projektowania nowej graficznej wersji naszego podręcznika do własności intelektualnej dla uczelni, Brigitte Vézina, której wystąpienie dotyczyło kwestii tradycyjnych kultur i zawłaszczeń w modzie, a także wielu, wielu innych.
Wszystkie prezentacje są na naszym kanale YouTube, na liście „CopyCamp 2018”
W trakcie warsztatów moglibyśmy także uczyć się jak korzystać demonologii Słowiańskiej w projektowaniu gier, uzyskać pomoc ekspercką Urzędu Patentowego w ochronie projektów, dowiedzieć się więcej o zasadach korzystania ze zdygitalizowanych archiwów. Uczestniczyliśmy także w symulacji negocjacji pomiędzy projektantami i zamawiającymi, a także uczyliśmy się wyceny roszczeń prawno-autorskim i skutecznego dochodzenia ich przed sądem.
VII edycja konferencji zorganizowana została w partnerstwie z Urzędem Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym, Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS oraz Google Polska.
CopyCamp 2018 był objęty honorowym patronatem Ministerstwa Cyfryzacji.
Patronatem medialnym objęli nas: FinTek.pl oraz ELSA Warszawa
CopyCamp 2018 – program
CopyCamp 2018 – prelegenci
Dziękujemy i do zobaczenia za rok!
CopyCamp 2018: galeria zdjęć
Presentations
Warsztaty 2017
This year, we have prepared a number of workshops where we will learn, discuss and exercise the practical skills associated with copyright issues. All workshops will be conducted in English.
Please, read the description and then fill out the registration form.
Admission is free, but seat number is limited. Seats are assigned under first-come first-served basis.
Workshops will take place in Centrum Kreatywności Targowa (ul. Targowa 56).
CopyCamp 2017: prelegenci
Alicja Adamczak – Prezes Urzędu Patentowego RP, doktor nauk prawnych. Członek Rady Administracyjnej i Komitetu Budżetowo-Finansowego Europejskiej Organizacji Patentowej oraz Członek Rady Administracyjnej Wyszehradzkiego Instytutu Patentowego. Inicjatorka m.in. sympozjów „Własność przemysłowa w innowacyjnej gospodarce” w Krakowie oraz cyklu międzynarodowych konferencji „Innowacyjność i kreatywność kobiet” w Warszawie, a także konkursów promujących ochronę własności intelektualnej, jak również polskich obchodów Światowego Dnia Własności Intelektualnej. Instruktorka Związku Harcerstwa Polskiego.
Mitch Altman – haker, jeden z pionierów rzeczywistości wirtualnej. Współzałożyciel odnoszącego sukcesy startupu oraz wynalazca TV-B-Gone: specjalnego urządzenia-pilota mogącego wyłączyć telewizory w miejscach publicznych. Mentor i edukator, regularnie bierze udział w warsztatach i spotkaniach na całym świecie promując hackerspace’y oraz otwarte oprogramowanie. Współzałożyciel hackerspace’u Noisebridge w San Francisco. Prezes Cornfield Electronics.
Martin Appelt – pracownik naukowy oraz kurator kolekcji arktycznych Muzeum Narodowego w Danii. W ciągu ostatnich 25 lat Martin badał złożoność prehistorycznych społeczeństw Grenlandii, Północnej Kanady i Alaski. Wiele jego prac jest dostępnych w standardowych formatach akademickich, Martin jednak coraz bardziej interesuje się badaniem nowych, cyfrowych form rozpowszechniania. Współpracuje cyfrowo ze społecznością dziedzictwa kulturowego w Północnej Kanadzie.
Iga Bałos – doktor nauk prawnych (praca doktorska poświęcona arbitrażowi w sprawach patentowych). Prelegentka na konferencjach 32 Chaos Communication Congress (Hamburg, 2015) oraz OverDirveConference (Girona, 2016), podczas której opowiadała o przypadkach hakowania autonomicznych samochodów z punktu widzenia prawa własności intelektualnej. Aktywna uczestniczka debaty na temat patentów na oprogramowanie, jej stanowisko zostało opublikowane w oficjalnym serwisie European Patent Office.
Mirko Boehm – Działacz na rzecz wolnego oprogramowania i wolnych zasobów. Od 1997 r. rozwija oprogramowanie KDE Desktop (przez kilka w zarządzie stowarzyszenia KDE e.V.). Naukowiec, wykłada gościnnie na Berlińskim Uniwersytecie Technicznym, rzecznik zgromadzenia ogólnego FSFE oraz certyfikowany trener QT. W Open Invention Network odpowiada za przejrzystość systemu Linux. Założyciel i CEO Endocode, niezależnej firmy zapewniającej profesjonalne usługi IT ze szczególnym uwzględnieniem otwartego oprogramowania.
Carolina Botero – CEO of the Colombian civil society digital rights organization Karisma Foundation. She is a researcher, lawyer, lecturer, and writer on topics related to law and technology. Carolina works in the defence of human rights in technology environments.Carolina holds a master’s degree on international law and cooperation (VUB – Belgium), and a master’s degree in Business and Contracting Law (2006, UAB – Spain). She writes a weekly OpEd for the Colombian newspaper El Espectador (photo: Mario Carvajal).
Nick Briz – nowojorski artysta, edukator (SAIC, Marwen, www), organizator zlotów GLI.TC/H i NO-MEDIA. Mieszka w Chicago i zajmuje się promowaniem umiejętności cyfrowych oraz prawami użytkowników Internetu (netizen rights), glitch artem, sztuką nowych mediów, remiksem. Charakteryzuje go zarówno obsesyjne, jak i krytyczne podejście do Internetu. Artysta niezależny oraz komercyjny (Branger_Briz). Jego prace pokazywane są na całym świecie (FILE Media Arts Festival, the Images Festival, the Museum of Moving Image, the Tate, Museum of Contemporary Art Chicago). Publikował też w VICE, Rhizome.org, Fast, El Mundo, Neural.
Delia Browne – przewodnicząca australijskiego National Copyright Unit (NCU), Copyright Advisory Group, COAG Education Council. Aktywnie wspiera rozwój Otwartych Zasobów Edukacyjnych w swoim kraju. Obecnie jako przedstawicielka australijskiego sektora edukacji pracuje nad reformą prawa autorskiego i OZE. Koordynatorka Sekcji Edukacji Creative Commons Australia. Współzałożycielka Peer 2 Peer University (www.p2pu.org). Współtwórczyni Cape Town Open Education Declaration.
Diana Cocoru – Dyrektorka ds. Strategii i Badań w OpenForum Europe. Obserwuje proces reformy europejskiego prawa autorskiego od samego jego początku w 2013 roku. Autorka zaleceń dotyczące dozwolonego użytku w zakresie maszynowej analizy tekstów oraz danych. Koordynowała badania i publikację o prawach wydawców prasowych, obecnie przewodzi inicjatywie online w celu ograniczenia niezamierzonego wpływu proponowanej dyrektywy na platformy otwartego oprogramowania.
Martyna Czapska – radca prawny i doświadczona mówczyni. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Łódzkim oraz studia podyplomowe z zakresu prawa autorskiego na Uniwersytecie Warszawskim. Specjalizuje się w prawie autorskim i prawie handlowym, chętnie opowiada o prawie autorskim podczas różnych spotkań, konferencji, zjazdów. Prowadzi blog www.prawnointelektualny.pl oraz kanał YouTube Prawnointelektualny. Po godzinach gra w gry komputerowe i czyta dobre książki.
Łukasz Czernicki – poszukiwacz nowych trendów, pasjonat prawa własności intelektualnej.
Ariele Elia – koordynatorka programu MFA Fashion w nowojorskim Fashion Institute of Technology. Kuratorka lub współkuratorka: „Faking It: Originals, Copies, and Counterfeits,” „Fashion and Technology,” „Black Fashion Designers”. Wykładała na Oxfordzie, NYU, Eyebeam, the University of Rhode Island. Autorka: “The Wardrobe of the Modern Athlete: Activewear in the 1930s” i “Ocean Exploration: Fashion from the Deep.” Dyplom magistra na kierunku moda i tkaniny: historia, teoria i praktyki muzealne (FIT). Licencjat z historii sztuki (Saint Mary’s College of California).
Pernille Feldt – magister w zakresie literatury porównawczej na Uniwersytecie w Kopenhadze oraz Dziedzictwa Cyfrowego/Studiów Muzealnych Uniwersytetu w Leicester. Pracowała w Galerii Narodowej w Kopenhadze. Niedawno dołączyła do projektu badawczego The Past’s Future w Instytucie Saxo na Uniwersytecie w Kopenhadze jako asystent naukowy. W ramach projektu współpracuje z trzema duńskimi instytucjami zajmującymi się dziedzictwem kulturowym i bada ideę edukacji w perspektywie transformacji cyfrowych.
Damian Flisak – radca prawny zajmujący się prawem własności intelektualnej. Od wielu lat współpracuje z wiodącymi kancelariami prawniczymi w Polsce. Autor licznych naukowych publikacji poświęconych zagadnieniom prawa autorskiego i prawa pokrewnego. Sędzia ds. Domen Internetowych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji (PIIT). Tłumacz przysięgły języka niemieckiego. Wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.
Kiki Ganzemüller – Music Publishing Partnerships Manager in Google since 2015. She looks after publishers, songwriters and collection societies across YouTube and Google Play Music in EMEA. Before Google she worked as Artist Relations Manager at Iceland Airwaves Festival as well as independent Artist Manager and ran her own Publishing Edition at BMG Rights Management.
Gloria González Fuster – research professor at the Vrije Universiteit Brussel (VUB)’s Faculty of Law and Criminology. Member of the Law, Science, Technology and Society (LSTS) Research Group, she investigates legal issues related to privacy, personal data protection and security. She studied Law, Journalism, and Modern Languages and Literatures, and worked at the European Commission and the Education, Audiovisual and Culture Executive Agency.
Anikó Grad-Gyenge – profesor Uniwersytetu Károli GáspárUniversity w Budapeszcie i doradczyni w ProArt. Wiceprzewodnicząca Węgierskiego ALAI Group oraz Węgierskiego Forum Prawa Autorskiego. Redaktor naczelna Infocommunication and Law, członkini Rady Ekspertów Prawa Autorskiego. Posiada dyplom zarówno z prawa, jak i muzykologii.
Luca Guidobaldi – starszy prawnik Nctm Studio Legale w Rzymie. Uzyskał dyplom z prawa własności intelektualnej w Stanach Zjednoczonych (2011). Zajmuje się prawem autorskim, znakami towarowymi, prawem mediów, przemysłu rozrywkowego oraz sztuki. Świadczy porady prawne artystom, aktorom i ludziom showbiznesu oraz doradza wielu firmom: od start-upów po wielkie włoskie koncerny. Jest członkiem międzynarodowych stowarzyszeń INTA, LES, IIPLA zajmujących się prawem autorskim i licencjami oraz autorem kilkunastu publikacji na ten temat.
Małgorzata Gurdziel – absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie i Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2006-2012 działała w Stowarzyszeniu Autorów Teatralnych oraz Fundacji Sztuka Dialogu prowadzących m.in. Laboratorium Dramatu. Od 2010 r. wicedyrektor Teatru Na Woli im. T. Łomnickiego a od 2013 Pełnomocnik Dyrektora w Teatrze Dramatycznym m. st. Warszawy. Twórczyni organizacji pozarządowych realizujących produkcję i organizację projektów prospołecznych.
Wojciech Hardy – ekonomista w Instytucie Badań Strukturalnych (IBS) i doktorant Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się badaniami nad nieautoryzowanym udostępnianiem plików. Wielokrotnie publikował na ten temat w prasie. Miłośnik legend, muzyki folkowej oraz science-fiction. Przede wszystkim jednak pełnoetatowy tata.
Bernhard Hayden – Aktywista internetowy, programista i koordynator młodzieżowy. Od 2014 roku działa w młodzieżowej federacji praw cyfrowych »Young Pirates of Europe«, dążąc do bardziej sprawiedliwego podziału korzyści dóbr technologicznych w społeczeństwie. Obecnie studiuje Międzynarodowe Stosunki Migracyjne i Etniczne na Uniwersytecie Malmö w Szwecji.
Krzysztof Izdebski – członek zarządu i dyrektor programowy Fundacji ePaństwo. Prawnik specjalizujący się w dostępie do informacji publicznej i ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego. Autor wielu publikacji na temat wolności informacji, konfliktu interesów, korupcji oraz kontroli obywatelskiej. Jego specjalnością są nie tylko Polska i kraje unijne, ale także państwa spoza UE.
Till Jaeger – prawnik od spraw medialnych i partner w JBB Rechtsanwaelte. Współzałożyciel Institute for Legal Aspects of Free & Open Source Software (ifrOSS). Reprezentował projekt gpl-violations.org w sprawie pozwów o egzekwowaniu przestrzegania licencji GPL. Były członek Committee C podczas prac nad nową wersją licencji GPLv3. Współautor “Open Source Software – Rechtliche Rahmenbedingungen der Freien Software” (4 edycja, Monachium 2016).
Matthias Kirschner – prezes Free Software Foundation Europe (FSFE). Jego zdaniem oprogramowanie i związane z nim technologie mają za zadanie inspirować społeczeństwo do działania, a nie ograniczać jego wolność. Matthias uważa, że korzyści z używania wolnego oprogramowania mają istotny wpływ na kształt danej społeczności: współpracując z różnymi organizacjami, firmami i rządami przekonuje, że korzystanie z wolnego oprogramowania może przyczynić się do wspierania wolności słowa, prasy a także ochrony danych.
Nevena Kostova – PhD in law (University of Edinburgh, 2017). She researched creators’ organisations as participants and shapers of copyright policy (funded by CREATe, the RCUK Centre for Copyright and New Business Models in the Creative Economy). Nevena previously taught on the eLLM IP Law Programme and co-convened an IP, IT and Media Law Discussion Group at Edinburgh Law School. Nevena is particularly interested in exploring how the copyright framework should be shaped in response to developments in technology that alter the way content is created, disseminated, and consumed.
Jan Kottmann – responsible for media policy at Google Germany since February 2010. After studying law in Trier, London, Bonn and Edinburgh, he worked for RTL Television and the Media Group RTL Germany from 2002 to 2008. There he was last responsible as deputy head of media policy for the area of political communication and media law. In his current position as Head of Media Policy, he looks after the topics of digital culture, copyright, content regulation and media policy for the DACH area.
Till Kreutzer – doktor prawa, wykładowca i pisarz. Współzałożyciel i redaktor portalu iRights.info, w którym pisze o prawie autorskim dla konsumentów i twórców w przestrzeni cyfrowej. Portal został nagrodzony m.in. Grimme-Online-Award 2006. Założyciel i wspólnik niezależnego think tanku iRights.Lab analizującego drogi rozwoju koncelarii prawnych w erze cyfrowej. (Zdjęcie: Jana Pofalla)
Anna Kruszewska – radca prawny. Zdobyła doświadczenie zawodowe w prestiżowych polskich i międzynarodowych kancelariach prawnych, m.in. w kancelarii Schillings w Londynie specjalizującej się ochroną wizerunku gwiazd oraz międzynarodowych koncernów. Specjalistka od ochrony dóbr osobistych sławnych osób w zakresie doradztwa prawnego i sporów sądowych.
Danny Lämmerhirt – Badacz interesujący się polityce danych i polityce opartej o dowody, roli informacji w zarządzaniu, a także społecznych skutkach kwantyfikacji. Obecnie Danny koordynuje badania Open Knowledge International, w tym nad metodologią rozwoju Global Open Data Index i metodami analizy użytkowania danych. Wcześniej pracował jako asystent ds. Badań z Towarzystwem Fraunhofer oraz Uniwersytetem w Amsterdamie, ponadto był dziennikarzem i redaktorem w kilku koncernach medialnych w Stuttgarcie w Niemczech.
Eva Lepik – estońska semiotyczka, wikipedystka i aktywistka na rzecz wolnej kultury. Członkini zarządu estońskiej Wikipedii, wice-przewodnicząca Estońskiego Stowarzyszenia Semiotyki, bibliotekarka w Uniwersyteckiej Bibliotece Thomasa A. Sebeok w Tartu. Aktywna działaczka w kampanii na rzecz obrony wolności prawa panoramy w Estonii. Jej zainteresowania to taniec historyczny w zespołe Saltatriculi i taniec cygański w zespole Maljarka. (Zdjęcie: Raul Veede, CC-BY-SA).
James Love – dyrektor Knowledge Ecology International. W swojej pracy koncentruje się na produkcji, zarządzaniu oraz na różnych aspektach dostępu do zasobów wiedzy oraz polityki konkurencji. Obejmuje to prace związane z finansowaniem prac badawczo-rozwojowych praw własności intelektualnej, dostępu do nowych technologii medycznych, a w konsekwencji także innych dziedzin z nimi powiązanych (oprogramowania, dzieł chronionych prawem autorskim, danych).
Raegan MacDonald – koordynatorka ds. polityki UE w Mozilli. Zajmuje się sprawami dotyczącymi prawa autorskiego, prywatności, ochrony danych oraz apolitycznością sieci. Przed Mozillą pracowała w European Digital Rights (EDRi). Absolwentka Uniwersytetu Wiedeńskiego oraz Global Studies na Uniwersytecie w Lipsku.
Polina Malaja – analityk ds. polityki i i koordynator prawny w Free Software Foundation Europe (FSFE ). Prawniczka specjalizująca się w międzynarodowym prawie człowieka oraz w prawie własności intelektualnej. W FSFE odpowiada za wspieranie wolnego oprogramowania na szczeblu unijnym, włączając w to propagowanie otwartych standardów, uczciwą konkurencję, w tym także dla wolnego oprogramowania. Ponadto kieruje zespołem prawników w FSFE oraz koordynuje największą sieć ekspertów prawnych z dziedziny wolnego oprogramowania: Legal Network.
Anna Mazgal – dyrektorka ds. strategii i rozwoju polskiego think-and-do-tanku Centrum Cyfrowe. Interesuje się w jaki sposób zmiany w technologii wpływają na rozwój człowieka, sposób prowadzenia polityki i prawo. Jako przewodnicząca COMMUNIA Association for Public Domain aktywnie działa na rzecz reformy prawa autorskiego w Unii Europejskiej.
Ryan Merkley – działacz na rzecz dostępnej kultury, edukacji i nauki. Jako CEO Creative Commons, skupia się na promocji otwartych licencji jako czynu społecznego opartego na współpracy oraz wdzięczności. Dzięki temu w 2016 r. udało się udostępnić 1,2 miliarda prac na licencji CC. Raport State of the Commons 2016 Twitter: https://twitter.com/ryanmerkley Linkedin: https://ca.linkedin.com/in/ryanmerkley (Zdjęcie: Sebastiaan ter Burg, CC-BY)
Natalia Mileszyk – prawniczka i specjalistka ds. polityk publicznych. Zajmuje się prawami cyfrowymi, reformą prawa autorskiego i otwartymi zasobami. Pracuje w Centrum Cyfrowym, think-tanku badającym zbliżanie się społeczeństwa do narzędzi cyfrowych w związku z szybkim rozwojem technologii. Aktywna działaczka na rzecz reformy prawa autorskiego w Europie w Stowarzyszeniu Communia oraz Creative Commons Polska. @nmileszyk
Peter Murray-Rust – chemik, działacz na rzecz otwartego dostępu do cyfrowych danych oraz treści naukowych. Wraz z Henrym Rzepa zainicjował i rozwinął format zapisu informacji dotyczących związków i reakcji chemicznych – Chemical Markup Language. Współzałożyciel ruchu Blue Obelisk, członek rady doradczej w Open Knowledge International. (Zdjęcie: Slowking – Own work, GFDL 1.2)
Diego Naranjo – od 2014 r. rzecznik EDRi. Działa na rzecz ochrony podstawowych praw i wolności w Internecie w obszarze ochrony danych osobowych, nadzoru i prawa autorskiego. Członek grupy ekspertów do spraw praw cyfrowych w Hiszpanii. Współautor badania Rady Europy DGI31: „Naruszenia praw człowieka w Internecie”: https://edri.org/files/EDRI_CoE.pdf, przygotowanego przez EDRi. Twitter: @DNBSevilla
Maksym Naumko – szef sekcji prawnej w Creative Commons Ukraine, doradca prawny w korporacji komputerowej ABBYY. Absolwent Narodowego Technicznego Uniwersytetu Ukrainy – „Politechniki Kijowskiej” z dyplomem z prawa oraz Narodowej Akademii Prawniczej w Odessie z dyplomem z prawa własności intelektualnej. Zainteresowany zagadnieniami własności intelektualnej w przestrzeni cyfrowej.
Aaron Perzanowski – profesor na wydziale prawa w Case Western Reserve University, gdzie prowadzi zajęcia z prawa własności intelektualnej, telekomunikacji i innowacji. Pracował w Berkeley Center for Law & Technology w ramach programu Microsoft Research. Tematyka jego badań jest bardzo zróżnicowana: od prawa autorskiego w przestrzeni cyfrowej po oszukańcze reklamy, a nawet wykorzystywanie artystycznych wzorów w tatuażach. Współautor książek „The End of Ownership: Personal Property in the Digital Economy” (MIT Press, 2016, wraz z Jasonem Schultzem) oraz „Creativity Without Law” (NYU Press, 2017, wraz z Kate Darling).
Magdalena Płonka – projektantka (ASP w Łodzi), wykładowca CSR w modzie (MSKPU). Uznana za jedną z najbardziej wpływowych kobiet w Polsce (magazyn PANI, 1999). Autorka: „Etyka w modzie – CSR w przemyśle odzieżowym” i innych publikacji m.in. dla PAH oraz Polskiej Zielonej Sieci. Członek Grupy Doradczej Komisji ds Etyki w Biznesie przy Ministerstwie Rozwoju. Biegły sądowy (projektowanie ubioru/kostiumografia). Doktorantka IADE Creative University w Lizbonie (http://www.ethicsinfashion.com)
Piotr Płucienniczak – artysta, członek kolektywu twórczego Rozdzielczość Chleba, aktywista polityczny, niezależny badacz, od czasu do czasu tłumacz i programista. Autor publikacji „Marsz na ROM” (2012), „Glitch art is dead” (2016), „Nośnik #4” (2016) i „Firmy” (2017). Dyrektor wykonawczy projektu ZUSwave. Publikował m.in w „Bez Dogmatu”, „Dwutygodniku”, „emecon”, „Ha!art”, „Kulturze i Społeczeństwie”, „Studiach Socjologicznych”.
Joanna Porayska – studentka drugiego roku w Międzynarodowej Szkole Kostiumografii i Projektowania Ubioru, a także w Warszawskim CKP, gdzie studiuje Projektowanie i Wytwarzanie Wyrobów Odzieżowych. Redaktorka na portalu FashionBiznes.pl, okazjonalnie pisząca także dla Magazyn.Allegro.pl i Kobieta.Gazeta.pl. Pasjonatka digital paintingu oraz grafiki komputerowej, w wolnym czasie oddająca się pasji tworzenia odzieży alternatywnej.
Marek Porzeżyński – doktor nauk prawnych, założyciel i dyrektor Instytutu badań nad prawnymi aspektami nowych technologii Future Institute. Prawnik w kancelarii WKB, pracownik naukowy w Katedrze Prawa Informatycznego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, student Informatyki Stosowanej na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej. Specjalizuje się w prawie cywilnym, szeroko pojętym prawie nowych technologii, w tym ochrony własności intelektualnej, mediów i reklamy.
Radosław Radwan – prawnik i aplikant adwokacki z Warszawy w ciągu dnia, gracz i entuzjasta pop-kultury nocą. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studiów podyplomowych z prawa własności intelektualnej w kontekście nowych technologii i opłat za prawa autorskie. Interesuje się historią prawa autorskiego oraz zagadnieniami autorstwa.
Julia Reda – europosłanka z ramienia Partii Piratów. Jako członkini Parlamentu Europejskiego jest zwolenniczką europejskiego prawa autorskiego dostosowanego do wymogów epoki cyfrowej – przystępnego i zrozumiałego, pozwalającego na wolny obieg kultury oraz wiedzy ponad granicami państw. Julia jest absolwentką politologii i komunikacji na Uniwersytecie Jana Gutenberga w Moguncji. [Zdjęcie: Tobias M. Eckrich / CC BY]
Antonio Roberts – niezależny artysta nowych mediów z Birmingham. W swojej twórczości wykorzystuje glitch art i nowe technologie w celu ciągłego badania zależności pomiędzy sztuką niezależną a prawami wyłącznymi. Wystawiał w takich miejscach jak: Furtherfield Gallery, Tate Britain, w Ukraińskim Instytucie Sztuki Współczesnej, Birmingham Open Media, na Uniwersytecie Birmingham oraz Jerwood Space. Jako kustosz ma swoim koncie m.in wystawy Bring Your Own Beamer, µChip 3, Stealth i No Copyright Infringement Intended.
André Rocha – designer i grafik, założyciel EVOL/LEVO, adiunkt w ESELx – IPL i ESAD.cr, członek Creative Commons Portugal, założyciel organizacji pozarządowej DAR – an Open Design and Culture. Obecnie pracuje nad projektem Open Agriculture w ramach międzynarodowych studiów doktoranckich prowadzonych we współpracy z University of Texas at Austin oraz portugalskim Collaboratory for Emerging Technologies (CoLab). W celu promowania swoich badań w 2016 r. założył FarmLabs Initiative. (Zdjęcie: Luís Barbosa | FUTUREPLACES 2015)
Krisztina Rozgonyi – konsultantka do spraw mediów, telekomunikacji oraz własności intelektualnej. Adiunkt w Media Governance i Media Industries Research Lab (Uniwersytet Wiedeński). Współpracuje z ITU/ONZ, Radą Europy, Komisją Europejską, World Bank InfoDev oraz BBC MA jako konsultantka do spraw wolności mediów oraz prawa autorskiego w kontekście archiwów audiowizualnych. Doktor prawa i politologii, magister dziennikarstwa i komunikacji (Uniwersytet Eötvös Lóránd w Budapeszcie), uzyskała dyplom MBA na Central European University.
Agnieszka Serlikowska – legal advisor, University of Warsaw graduate, author of publication related to Internet copyright infringement. Participant of many IP courses, WIPO’s Advanced Course on Trademarks, Industrial Designs and Geographical Indications included. Since 2012 she works in public administration office oriented towards i.a. food quality regulations.
Aleksandra Sewerynik – ekspertka w zakresie prawa autorskiego oraz dyrygentka chóralna. Przygotowuje rozprawę doktorską o ochronie utworu muzycznego. Jest autorką książki „Prawo autorskie w muzyce”, bloga http://prawomuzyki.pl/ oraz licznych publikacji z zakresu prawa autorskiego. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Współpracuje z kancelarią Hasik i Partnerzy, która specjalizuje się prawie własności intelektualnej i ochronie reputacji. Prowadziółpracuje z kancelarią Hasik i Partnerzy, która specjalizuje się prawie własności intelektualnej i ochronie reputacji. Prowadzi wykłady i szkolenia w całej Polsce.
Krishna Ravi Srinivas – pracuje w think-tanku Research Information System for Developing Countries w Nowym Delhi. Zwolennik otwartych zasobów w celu promocji innowacji w rolnictwie i biotechnologii. Wykładał gościnnie na Uniwersytecie Pensylwanii w ramach stypendium Fulbrighta. Autor wielu publikacji na temat prawa własności intelektualnej, zmian klimatycznych i zmian technologii oraz otwartych zasobów . Pracował przy wielu projektach wspieranych przez EC, ERC, FAO oraz UNESCO. http://ris.academia.edu/KrishnaRaviSrinivas, http://papers.ssrn.com/sol3/cf_dev/AbsByAuth.cfm?per_id=290086
Lucie Straková – prawniczka specjalizująca się w prawach autorskich i prawie nowych technologii. Przygotowuje doktorat na Uniwersytecie Masaryka w Brnie. Lucie analizuje relacje między zbiorowym zarządzaniem a nowymi technologiami. Współpracuje z biurem Transferu Technologii na Uniwersytecie Masaryk i Uniwersytecie w Pardubicach oraz jest prawnikiem w Ministerstwie Edukacji. Wykłada na Uniwersytecie Masaryka. Koordynatorka prawna czeskiego Creative Commons i przewodnicząca organizacji pozarządowej Open Content.
Dániel G. Szabó – prawnik z doświadczeniem dziennikarskim interesuący się wolnością wypowiedzi i informacji. Otrzymał dyplom LLM na Central European University z Porównawczego Prawa Konstytucyjnego. Pracował dla wiodącego węgierskiego portalu informacyjnego, dzięki czemu rozumie praktyczne aspekty wolności słowa. Obecnie jest prawnikiem w Węgierskim Komitecie Helsińskim. Jest również aktywny w pozarządowym projekcie dziennikarskim pt. Przejrzysta Edukacja, gdzie wspomaga prawniczo dziennikarzy w kwestiach wolności informacji i wolności słowa.
Flóra Márta Szigeti – doktorantka na wydziale prawa międzynarodowego na Uniwersytecie im. Eötvösa Loranda w Budapeszcie, posiada też dyplom z teorii sztuki i designu. Radca prawny w węgierskim Ministerstwie Sprawiedliwości. Zajmuje się prawem własności intelektualnej. W swoich badaniach zajmuje się wyzwaniami jakie stawia przed polityką zagraniczną cyfrowa rzeczywistość.
Katarzyna Szymielewicz – prawniczka zajmująca się prawami człowieka i technologią. Współzałożycielka i prezeska Fundacji Panoptykon – organizacji, której celem jest ochrona praw człowieka wobec zagrożeń związanych ze współczesnymi formami nadzoru i kontroli nad społeczeństwem. Wiceprzewodnicząca European Digital Rights (EDRi). Członkini rady Tactical Technology Collective oraz Amnesty International Polska. Absolwentka prawa na Uniwersytecie Warszawskim i Development Studies w School of Oriental and African Studies. Członkini międzynarodowej sieci Ashoka, zrzeszającej wiodących przedsiębiorców społecznych.
Raul Veede – od 2004 r. wikipedysta i admin estońskiej Wikipedii. Specjalista od komunikacji, głosiciel idei wiki. Aktywista broniący wolności prawa panoramy w Estonii. W wolnym czasie zajmuje się tłumaczeniem osiemnastowiecznych tekstów filozoficznych i tańczy tango argentyńskie.
Sander van der Waal – szef działu Współpracy i Partnerstwa w Open Knowledge International, nadzoruje prace zespołu zajmującego się badaniami, komunikacją i społecznościami oraz OKFestival. Sander współpracuje z OKI od 2012 roku, zajmując się np. otwartą edukacją czy Szkołą Danych. Jako magister informatyki ma również wieloletnie doświadczenie programistyczne. Zanim Sander dołączył do OKI, współpracował i doradzał na uczelniach wyższych w Wielkiej Brytanii w zakresie rozwoju oprogramowania open source.
Jacob Wang – koordynator Cyfryzacji i Inicjatyw Cyfrowych w Duńskim Muzeum Narodowym, pracuje w dziedzinie digitalizacji, zarządzania danymi, wiedzą i prawami, rozwoju cyfryzacji i otwartego dostępu. Jego misją jest aktywne i otwarte szerzenie wiedzy i promowanie zbiorów Muzeum Narodowego w Danii. Jacob jest również jednym z fundatorów HACK4DK, corocznego hackathonu dziedzictwa odbywającego się od 2012 roku w Kopenhadze. Równie mocno zaangażowany był w rozwój historiskatlas.dk – największej duńskiej platformy cyfrowej współpracy ponad 150 duńskich archiwum, bibliotek i muzeów.
Tomasz Zalewski – partner w kancelarii Wierzbowski Eversheds Sutherland. Kieruje zespołami własności intelektualnej, e-biznesu i zamówień publicznych. Autor i współautor blogów EuroZamówienia.pl poświęconego tematyce zamówień publicznych oraz IPwSieci.pl o zagadnieniach prawa autorskiego i e-biznesu. Założyciel LegalTech Polska – forum wymiany myśli i wiedzy dotyczących prawa w kontekście nowych technologii.
Jérémie Zimmermann – współzałożyciel Hacking with Care, społeczności zapewniającej wsparcie hakerom-aktywistom oraz odpowiednie narzędzia dla ich opiekunów. Współzałożyciel, koordynator oraz rzecznik La Quadrature du Net, organizacji walczącej o wolność jednostki w sieci, zarówno we Francj, jak i w państwach Unii Europejskiej. (Zdjęcie: Heinrich-Böll-Stiftung@flickr, CC-BY-SA).
CopyCamp 2017: program wystąpień
Day 1 (September 28th, 2017)
10:00-14:00 Workshops (Centrum Kreatywności Targowa)
14:00-19:30 Presentations (parallel sessions in Kino Praha)
Room A | Room B | |
14:00-15:30 | plenary | transmission |
Jarosław Lipszyc (Fundacja Nowoczesna Polska) | transmission | |
Jan Kottman (Google) | transmission | |
Raegan MacDonald (Mozilla) | transmission | |
Ryan Merkley (Creative Commons) | transmission | |
15:30-16:00 | coffee break | |
16:00-17:20 | Aaron Perzanowski - The End of Ownership | Jacob Riddersholm Wang, Pernille Feldt, Martin Appelt - The empirical strikes back - digital museums, ownership and cultural rights |
Iga Bałos - Driving into the Unknown?! Patents, software and autonomous cars | Krisztina Rozgonyi - Copyright (and) Culture: the governance of audiovisual broadcast archives - legal en(dis)ablers | |
Martyna Czapska - Do androids dream of copyright? | Maksym Naumko - Heritage many would like to forget: copyright and digitization of monumental Soviet heritage in Ukraine | |
Damian Flisak - Is it really urgent to have lex robotica? | Anikó Grad-Gyenge - Works made for hire by the state | |
Luca Guidobaldi - Appropriation, overlapping copyrights, trademarks and designs and risk of over-and under-protection in the Age of “Liquid IP” | ||
17:20-17:50 | coffee break | |
17:50-19:30 | Jamie Love - International cooperation in public research and support for cancer drugs | Ariele Elia - Appropriation in Fashion: Where to Draw the Line |
Mirko Boehm - The concept of property in Open Source in a hybrid open/closed world | Magdalena Płonka, Joanna Porayska - Illegal copying in fashion industry - some examples | |
Krishna Ravi Srinivas - Of Seeds, Machines and Rights: Open Source and Innovation in Agriculture | Łukasz Czernicki - Who were you to own what I wear? | |
André Rocha – Farmlabs – What is or can be Open Agriculture? | Nick Briz - Music „Sampling” in the Age of Machine Learning | |
Mitch Altman - Open hardware: consequences on projects and society | Antonio Roberts - No Copyright Infringement Intended | |
Tomasz Zalewski - Legal Robots - artificial intelligence in legal industry | Aleksandra Sewerynik, Anna Kruszewska - Collision of an exclusive right and artistic freedom - can we use events that really happened in creative works? Copyright and personal right issues. | |
Agnieszka Serlikowska - The influence of appellation of origin, geographical indication and food commercial quality on everyday consumer choices | Marek Porzeżyński - Computer generated (intellectual) property. | |
19:30 | closing |
Day 2 (September 29th, 2017)
10:00-14:00 Workshops (Centrum Kreatywności Targowa)
14:00-19:45 Presentations (parallel sessions in Kino Praha)
Room A | Room B | |
14:00-15:05 | opening | transmission |
Alicja Adamczak (Polish Patent Office) | transmission | |
ZIPSEE representative | transmission | |
Krzysztof Siewicz (Fundacja Nowoczesna Polska) | transmission | |
15:05-15:15 | technical break | |
15:15-16:45 | Julia Reda - Copyright showdown! | Delia Browne - Fixing Copyright for Education in the 21st Century |
Till Kreutzer - The exclusive right in (press) publications: A threat to the Internet as we know it! | Natalia Mileszyk - Collective Management Organisations - quo vadis? | |
Diana Cocoru, Polina Malaja - EU copyright reform and its implications for collaborative software development |
Lucie Straková - Independent management entity - what’s gonna change? | |
Diego Naranjo - Rage Against the #CensorshipMachine - Upload filters VS human rights | Nevena Kostova - Opportunities and Challenges for Authors in a Dynamic Publishing Industry | |
Berhnard Hayden - Copyfighters – what do young Europeans think about copyright reform? | Wojciech Hardy - Brace yourselves, pirates are coming! The longterm effect of Game of Thrones leak on its TV viewership | |
Flóra Márta Szigeti - Framing the Internet - Publishers’ Right under Construction | Gloria Gonzalez Fuster - Who is listening to the data subject? Music streaming and privacy | |
16:45-17:15 | coffee break | |
17:15-18:15 | Carolina Botero - Sharing is not a crime | Peter Murray-Rust - The Right to Read is the Right to Mine |
Raul Veede, Eva Lepik - Freedom of Panorama and How to Achieve It: The Case of Estonia | Jérémie Zimmermann - Hacking with Care | |
Anna Mazgal - Paradigm lost? How Our Freedoms are Weaponized Against Us and What We Can Do About It | Katarzyna Szymielewicz - Who owns the data fed to algorithms? Who controls the outcomes? Who can open the ‘black box’? | |
Till Jaeger - Machine Learning and database rights | ||
18:15-18:45 | coffee break | |
18:45-19:45 | Matthias Kirschner - Limux: the loss of a lighthouse | Piotr Płucienniczak - Rozdzielczość Chleba: art, culture and publishing beyond property |
Krzysztof Izdebski - From the Freedom of Information to the Right to Reuse Public Sector Information | Małgorzata Gurdziel - Practical aspects of co-operation with a cultural institution | |
Dániel Szabó - Prosecution for making a smartphone app on public transport - A case study from Hungary | Radosław Radwan - Author in the Virtual Plaza. The Problem of Authorship and Copyright in Vaporwave | |
19:45 | closing |
CopyCamp 2017
CopyCamp 2017 – summary
The 6th CopyCamp took place in Warsaw on September 28th and 29th under the title „the Internet of Copyrighted Things”. This year we gathered 60 guests from 21 countries who shared their expertise during presentations and workshops with those who joined us in Kino Praha or watched our live streaming on YouTube. We listened to stories touching on real-life issues in culture, science, education, medicine and agriculture. And it was a great success! In the post-conference survey, our participants evaluated the conference with an average grade of 5,15 (with 6 being the maximum grade).
Apart from the speaker sessions we also had pleasure of hosting workshops, where our participants could role-play in the EU legislative process, learn data mining skills, explore YouTube’s possibilities for artists, exchange experiences about digitization of national heritage, discuss proliferation of open public licenses, map copyright exceptions and limitations, and learn techniques to prevent burnout.
Among our special guests was Ms. Julia Reda, Member of the European Parliament and a representative of the Pirate Party. In her speech about the current copyright reform, Ms. Reda complemented some of its parts, but also expressed her deepest concern about the proposal of “linking tax” and the filtering obligation. Apparently, many decision makers wrongly believe that these proposals will only result in benefits for authors and other rightholders. They thus pay little attention to users and activists who raise alarm that implementing such ideas would destroy the internet. One of such negative examples that she mentioned is that the filtering obligation will actually lead to the raise of market power of platforms that already have big databases of information about works and their rightholders. EU citizens and entrepreneurs will have to license access to such databases, and the EU will have little control here. Since there is little understanding of such details, Ms. Reda called in particular for more expertise to be delivered to decision makers about specific negative consequences.
Ariele Elia (Fashion Institute of Technology, NY) discussed the cultural appropriation in fashion. While it is an old phenomenon, it has recently been receiving increased attention, in the light of dangers posed to cultures from which various designers borrow without due consideration for the actual meaning and importance of the reused cultural symbols.
Aaron Perzanowski (Case Western Reserve University School of Law) posed a question: what does it mean to own something in the digital economy? He followed to explain that while in the offline world we tend to have a good, common-sense understanding of property, our intuition may easily deceive us when it comes to information goods. In the digital environment there is no tangible copy and hence no exhaustion of exclusive rights. This means that the right holders may control how we use information goods in ways impossible before, when we could resell and borrow books without them even noticing. Conversely, in the Internet of Things environment, software and DRM is being introduced to tangibles in a way that undermines our property rights in them. As a result, the extended control of right holders mentioned above is being transferred to the offline world.
James Love (Knowledge Ecology International) elaborated on a specific proposal to create a club of countries that delinkage R&D funding for new cancer drugs from prices, and eliminate all monopolies on cancer drugs.
Nick Briz showed us how to replace composers with computers. Read his Perspective on ‘Creative’ AI blogpost
We are particularly proud that at CopyCamp 2017 we have gathered a considerable group of German experts including: Jan Kottmann (Google Germany), Kiki Ganzemüller (YouTube), Mirko Boehm (Open Invention Network), Till Jaeger (ifrOSS), and Till Kreutzer (iRights.Lab). We also had a strong representation of the Berlin-based Free Software Foundation Europe: Polina Malaja, Erik da Silva, Carmen Bianca. This allowed us to exchange ideas about copyright-related issues common for our countries – including especially the current EU copyright reform and public procurement of IT systems. The Polish-German cooperation at CopyCamp would not happen without the help of the funds of the German Federal Foreign Office transferred by the Foundation for Polish-German Cooperation.
All presentations are on our YouTube channel – in „CopyCamp 2017” playlist.
We want to thank all the speakers and attendees, as well as our whole team without whom the success of the conference would have been impossible. We also wish to express our gratitude to our partners: the German Foreign Office and the Foundation for Polish-German cooperation, Google, ZIPSEE Digital Poland, Mozilla, EDRi, OpenForum Europe, Open Knowledge, Creative Commons, Communia, ifrOSS, Free Software Foundation Europe, Iuridicum Remedium, Trnava University and Asimov Foundation.
We thank Ms. Anna Streżyńska, the Minister of Digital Affairs and Ms. Alicja Adamczak, the President of the Patent Office of the Republic of Poland for granting their honorary patronages to CopyCamp.
We also thank our media patrons: Dziennik Internautów, Linux Magazin, Notes na 6 tygodni and Netzpolitik.org
CopyCamp 2017 in the press:
CopyCamp 2017 – program
CopyCamp 2017 – prelegenci
Thank you and we hope to see you next year!